Dark Souls: The Card Game kártyajáték bemutató

Dark Souls: The Card Game kártyajáték bemutató

A Dark Souls videójátékot azt hiszem nagyon sokan ismerik közületek. Azt azonban kevesebben tudják, hogy létezik egy társas / kártyajáték is a Steamforged Games jóvoltából. Az alábbi írásomban ezt a játékot szeretném nektek bemutatni.

Egy személyes történettel indítanám a cikkem: azt tudni kell rólam, hogy soha nem szerettem a társasjátékokat és a kártyajátékokat sem. A kapcsolatom a kártyajátékokkal kimerült a Witcher 3 (egyébként jól sikerült) kártyás minijátékában.
A fentiekkel ellentétben a Dark Souls videójáték sorozathoz elég közeli szálak fűznek és aki ismer az tudja, hogy a From Software játékaitól jobban csak a Yakuza sorozatért rajongok.
Teljesen véletlenül akadtam a youtube-on a Dark Souls játék alapján készült kártya és társasjátékra. Kezdetben még ízlelgettem, videókat, végigjátszásokat néztem róla, mert az ára minden, csak nem éppen barátságos. Kell ez nekem? Megéri beruházni rá?
Nyilván már kitaláltátok ezen bemutató létrejötte által, hogy mindkét kérdésemre igennel válaszoltam.
Tehát akkor lássuk a Dark Souls kártyajátékot.

Ilyen dobozban kapjuk meg.

Prezentáció

A kártyajáték egy közepes méretű dobozban érkezik, amely tartalmaz 1 db két oldalú kalandozó táblát, 2 db harci táblát, 4 karakter paklit, egyenként 28-28 lappal, 40 db kincs kártyát, 10 db extra, minifőellenség kincs kártyát, 20 db töltelék lapot, 96 db erőnlét / képesség kártyát, 5 db tábortűz kártyát, 40 db minifőellenség és főellenség kártyát, 50 db ellenfél kártyát, 30 db helyszín kártyát, és 59 db különböző tokent.
A táblák és a tokenek masszívak és strapabíróak, a kártyák pedig fantasztikusan néznek ki. Abszolút átadják a Dark Souls játék hangulatát és a játékmenetben is minden percben visszaköszön a videójáték. Minden ellenség, főellenség, helyszín és a kincs a játékból lett átemelve. Ha nagyon kötözködni szeretnék, akkor egyedül a képesség kártyák néznek ki átlagosan, de ezeknél, a használatukból kifolyólag nem is lényeges a parádés dizájn.

Impresszív a csomag tartalma.

Szabályok

A játékot minimum 1, maximum 4 fő játszhatja. 4 karakter közül lehet választani, amelyek a: varázsló, a hírnök, (gyakorlatilag pap) a bérgyilkos és a lovag. Amennyiben nem 4 fővel indulunk neki a kalandoknak, akkor nagyon fontos a megfelelő karakterek kiválasztása, mert teljesen másképpen tudja venni a nehézségeket egy varázsló + lovag páros, mint adott esetben egy varázsló és bérgyilkos.
A varázsló távolsági mágiákkal bombázza az ellenséget, a hírnök támogatja a társait és gyógyít, a bérgyilkos halálosakat sebez, a lovag pedig masszívan védekezik, tankol, de mellette azért támad is.
A kaland elején ki kell választanunk, hogy a 2 kalandozó tábla közül melyiken szeretnénk elindulni. Ez meghatározza a kalandozási irányt, a helyszínek erősségét, illetve a mini-főellenség és a főellenség személyét is. Ezek tehát mindkét kalandozó tábla esetében különbözőek. A kalandozótáblán a megadott irányokba indulhatunk el és a tábortűznél pihenhetünk, de akkor minden, már bejárt helyszínen a szörnyek újra teremtődnek. (akárcsak a játékban, de ezt nem írom le többet, mert a kártyajáték szinte minden elemében a videójátékból vette át a dolgokat)

Felül a kalandozó tábla, alul pedig a két harci tábla.

Amint elindulunk a kalandok útján, akkor egy adott mezőn húzunk egy helyszínlapot, amely meghatározza, hogy ott milyen szörnyek támadnak meg és milyen jutalmakat kaphatunk. Vannak 1., 2. és 3. szintű helyszínek is, így nyilván a harmadik szintű helyszínen már brutális mennyiségű és erősségű szörnyekkel lesz dolgunk.
A harc a 2 db harci táblán történik, ahol egymással szemben állnak fel a hősök és az ellenfelek és sorban támad mindenki. Az ellenfelek lapjai meghatározzák, hogy hol helyezkedik el a harci táblán, milyen támadással készült ellenünk a gonosztevő, illetve melyik mezőre sebez és mekkorát. A mi hőseink is védekezhetnek, támogathatnak másokat, támadhatnak, mozoghatnak, speciális képességet használhatnak, stb. Az akcióinkhoz pedig erőnlét kártyákat kell felhasználnunk.

A felső sorban tárgyakat, alul pedig erőnlét lapokat láthattok.

Az életünk minden esetben az előttünk lévő karakterünk paklija lesz, amiből támadnunk, védekeznünk és élnünk is kell. Ha ez 5-re csökken, akkor meghaltunk és irány vissza a tábortűz. A játékban 5 db tábortűz van, azaz 4-szer lehet meghalni vagy megpihenni a tűznél. A szabályokba nem szeretnék részletesebben elmélyedni, mert lentebb megtaláltok egy videót, amit azoknak készítettem, akik esetleg nem tudnak angolul. (a játékhoz jár egy képekkel illusztrált szabálykönyv, de angolul van)

A felső sorban helyszín lapok, alul pedig ellenség lapok láthatóak. (mindkettő esetében 1, 2 és 3. szintűek is)

Összességében a szabályrendszer nem túl bonyolult, (ellenben nem is annyira egyszerű mint egy sima társas vagy kártyajáték) így a videóm megnézése után nem sok kérdése lesz az új játékosoknak. Az interneten a játék kapott pár kritikát, amely megjegyzi, hogy a játék szabályrendszerén még csiszolni kellett volna, de véleményem szerint ez csak minimálisan helytálló. Nagyon is remek taktikai szabályrendszer került a játék mögé.

Nehézség

A szabályrendszer elsajátításához azért kell egy fél óra, (remélem a magyarázó videóm a segítségetekre lesz) de nem ez a döntő faktor.
A Dark Souls videójátékokat ismerjük. Nem éppen könnyű játékok. Így van ez a kártyajáték esetében is. Aki olyan társasjátékra vágyik, amelyikben a végén mindig nyer, az ne ezzel a játékkal próbálkozzon. Sokszor előfordult velem is, hogy 3 órát kalandoztam, megöltem a mini főellenséget, aztán a főellenség lazán megölt. Ilyenkor az ember tanul a hibáiból és a tábortűztől indulva újra nekimegy. Aztán vagy győzedelmeskedik vagy meghal újra. Nekem ez tetszik a legjobban a kártyajátékban, hogy a videójátékhoz hasonlóan nem garantált a siker és így mindig izgalmas. Ami még köthető a videójátékhoz az a mértékletesség: jelesül, sokszor előfordult, hogy hosszú kalandozás után rengeteg lelket és kincset gyűjtöttem és eljutottam a főellenséghez, kicsit meggyengülve, azaz lefogyott az életerőm. Ilyenkor jön a dilemma: megpróbáljak nekimenni a főellenségnek, de ha elver, akkor bukom az eddig megszerzett kincseket, lelkeket? Vagy menjek vissza a tábortűzhöz, erősítsem fel magam a szerzett cuccokkal és aztán újra gyűrjem le a helyszíneket a főellenséghez vezető úton? Vagy a főellenség helyett vállaljak még be egy helyszínt farmolás céllal? De mi lesz ha megölnek? Oltári jól van ez kitalálva a játékban és abszolút autentikus a videójátékkal. Természetesen mivel társas-kártyajátékról beszélünk így a szerencsének is van szerepe, de közel sem annyi mint a dobókockás társasjátékoknál.
Ami a játékosokon múlik:

  • az ideális karakterek kiválasztása
  • a megfelelő harci lépések, küzdelem
  • taktika a kalandozás útvonalát illetően
  • a szerzett lelkek ésszerű, taktikus elköltése

Ami szerencsefaktor:

  • véletlenszerűen húzott helyszín, ellenség, kincs és egyéb lapok
  • véletlenszerűen húzott saját lapok

Nagyon fontos szempont még a nehézséget illetően, hogy milyen karaktereket választunk. Ha mondjuk ketten kalandozunk, akkor tapasztalatom szerint az Abyss Watcher főellenség ellen egy bérgyilkos + hírnök páros sokkal hatékonyabb mint mondjuk egy varázsló + lovag vagy varázsló + hírnök.

A hírnök, a bérgyilkos, a lovag és a varázsló.

Mindenképpen meg kell említenem, hogy a játékosok, karakterek száma is kihatással van a nehézségre. Rengeteg időt öltem már a játékba, így leírom a személyes tapasztalataim a különböző helyzetekre vonatkozóan:

  • 1 játékos esetén: brutálisan nehéz így a játék, csak is kitartással bőségesen megáldott egyének számára javaslom. Én nagyon sokat játszom egyedül, de ilyenkor mindig két karaktert viszek, mert ezáltal sokkal élvezetesebb, taktikusabb a játékmenet és könnyedén lehet kezelni két karaktert is. (lásd majd a végigjátszás videóim) De ha valaki 1 karakterrel indul el, akkor készüljön fel a gyakori halálra. A győzelmi-vereség arány olyan 30-70%.
  • 2 játékos esetén: talán így az egyik legjobb játszani. A barátnőmmel szoktunk néha belevágni és ketten nagyon nehéz kihívás elé vagyunk állítva és olyan 60-40 %-ban diadalmaskodunk vagy elbukunk. Meglepő módon a Dark Souls kártyajáték a lányokat is abszolút leköti. A barátnőm nem igazán kedveli a harci dolgokat, de ez a kártyajáték bejött neki is. És mint fentebb említettem, egyedül játszva is lehet 2 karaktert vinni, mert két felé még lehet figyelni egyszerre 🙂
  • 3 játékos esetén: véleményem szerint ez az ideális. 3 karakterrel már remek stratégiákat, taktikát lehet kialakítani és a győzelem-vereség arány olyan 70-30 %. A huncritic.hu szerkesztőinek egy részével játszottunk így 3-an és majdnem 4 óra kalandozás után elsőre kiporoltuk a legkönnyebb mini-főellenséget és főellenséget.
  • 4 játékos esetén: meglepő lesz amit mondok, de talán a legkönnyebb. Sok társasnál az a helyzet, hogy minél többen vesznek részt benne, annál izgalmasabb, de itt nem. Amennyiben nem amatőrök játszanak, akkor a legkönnyebb útvonal esetében a győzelem-vereség arány 85-15%. Én egy baráti társasággal próbáltam ki 4 karakterrel és igaz, hogy a tanácsaimmal, de nagyon könnyedén diadalmaskodtunk. Viszont a játékidő itt a leghosszabb, akár 4+ óra is lehet.

Tartalom

Az már elég sokat sejtet, hogy közel 400 db kártya lapul a dobozban. Számomra a játék egyik legnagyobb vonzereje a szavatossága. Nagyon nehezen laposodik el. Kicsit matekozzunk!

  • van ugye 4 féle karakterünk, amelyek teljesen más játékstílust hoznak
  • van 2 db mini-főellenségünk és 2 db főellenségünk
  • van 2 db kalandozó táblánk
  • van 30 db bejárható helyszínünk
  • van 50 db ellenségünk

Amennyiben a fentieket variáljuk, akkor rengeteg végigjátszást kell kijátszanunk, hogy ne találkozzunk újdonságokkal. De ha nagyon szigorúan vesszük, akkor is a 2 db kalandozó táblát 2-3 féle karakter kombinációval letolva jó pár játékóra jön ki. És akkor még nem beszéltünk, arról, hogy bizony az esetek bizonyos százalékában a kalandunk sikertelen lesz, mert meghalunk. Az átlagos játékidő 1 db kalandozó tábla végivitele esetén, 2-3 játékossal számolva olyan 3-4 óra közé tehető.
A kreatívabbak pedig teljesen átalakíthatják a játékot, azaz egyedi karaktereket, karakterpaklikat hozhatnak létre, (hírnök-varázsló kombináció, harci mágus, stb) valamint a kalandozótáblán megváltoztathatják a mini-főellenségek és főellenségek helyét, párosításait. Természetesen ezen, egyedi módosításokat csak nagyon tapasztalt játékosok hozhatják létre, mert könnyen borulhat a játék egyensúly.

Kiemelkedő tartalom és szavatosság a dobozban.

Summa summárum: elképesztő a játék szavatossága és ugye ez csak az alapjáték!

Játékélmény

A Dark Souls kártyajáték összességében egy pakliépítő stratégia, harci kártyajáték a Dark Souls világára felépítve. A játékból valóban árad a Soulsborne-ok hangulata, amely nem meglepő, mert minden ellenség és helyszín onnan lett átkonvertálva kártya formába. A játékosok egy kalandot elkezdve tényleg azt érezhetik, hogy a videójátékból ismert helyszíneket bejárva, ismerős ellenfeleket legyűrve a Dark Souls világában vannak és menetelnek a kihívást rejtő főellenségek felé. A játék kellően változatos, a harc és taktika izgalmas, (sokszor kell gondolkozni) a kártyalapok pedig minőségi színvonalat képviselnek. Sokan felrónak a játéknak pár kritikát, amelyekre sok sok játékórám által próbálok reagálni:

  • a szabályrendszer nem tökéletes: véleményem szerint nem szükségesek a játékhoz háziszabályok, mert így is tökéletesen játszható, azaz nem értek egyet a kritikákkal. Minimális finomhangolás még elfért volna, (néhány lap hatása, felhasználása nem egyértelmű) de ennél jobban nem nagyon lehetett volna a Dark Souls esszenciáját kártyajátékba önteni.
  • szerencsefaktor és nem mindig van elég fegyverünk, támadási lehetőségünk: ezt a kommentet csak azok állítják, akik nem játszottak eleget a játékkal. Pont, hogy a stratégia része a játéknak, hogy felmérjük a játék elején, hogy az adott karakter paklijában mennyi fegyver és páncél van és így alakítani a lapjainkat, hogy ezeket bent tartsuk. A játék alapvető mechanizmusának a lényege, hogy egyensúlyra törekedjünk a tárgyak, fegyverek és a hozzájuk szükséges erőnlét lapokat illetően. Egy ideális 6 lap a kezünkben az alábbiakból áll: 2 fegyver, 1 páncél és 3 erőnlét lap.
  • hosszú játékidő: egy Dark Souls játéktól elvárható a hosszú játékidő. Arról már nem is beszélve, hogy egy szerepjátékot csak így lehet átültetni kártya formába. A kártyák kezdeti felállítása kb 10 perc, az átlagos játékidő pedig 3 óra. Ennél rövidebb csak akkor lehetett volna, ha csak a Dark Souls PvP része kerül átültetésre.
  • a főellenséget követően nincs tovább: ez talán az egyetlen pont, amivel egyetértek. A szörnyek és a mini-főellenség leölésével sok tárgyat és lelket gyűjthetünk, farmolhatunk, ellenben amint megöljük a nagyfőnököt, akkor nincs tovább, győztünk és vége. A játékba bekerülhetett volna egy “new game plus” mód, azaz ha kipucoltunk egy kalandozó táblát, akkor azt megfordítva, immár tuningos karakterekkel folytathatnánk a kalandot még erősebb ellenségek ellen. Nyilván a készítők azért nem tették bele a játékba, mert így tuningolt karakterekkel a 2-es kalandozó táblán lévő ellenfelek lazán kivégezhetőek lennének, illetve így az alapból magas játékidő is kb 6-7 órásra nyúlna, ami már irreálisan sok és kevesen éltek volna a lehetőséggel. De akkor is jutalmazhatna a játék valamivel a főellenséget követően. Így marad a nem elhanyagolható sikerélmény 🙂
Az alapjáték doboza elülről és hátulról.

Összegzés

Tartalmas, szórakoztató, taktikus, szép kidolgozású kártyajátékkal van tehát dolgunk, amelynek a szavatossága elképesztő. Én már 3 hónapja játszom és még mindig előveszem heti egyszer, egy röpke 3 órás kalandra. És a két, rengeteg újdonságot hozó kiegészítő csomag (Seekers of Humanity és The Forgotten Paths) még bontatlanul hever a polcomon. Azoknak is nekikezdek hamarosan, ha már az alapjátékot 100%-ban kicsontoztam és természetesen készítek majd róla egy újabb cikket. Ezért fontos kiemelnem, hogy a fenti bemutató, kritika kizárólag az alapjáték alapján készült.
Azoknak is ajánlom tehát a Dark Souls The Card Game, stratégiai kártyajátékot, akik nem ismerik a videójátékot. A hozzám hasonlóan soulsborne rajongóknak, pedig egyenesen kötelező. Időnként nem árt letenni a kontrollert, pihentetni a szemeket és társasjátékozni, kártyázni egy jót. A játék beszerezhető a magyar boltokban is, az ára pedig kb 13 ezer ft, (a két kiegészítő pluszban, egyenként 8-8 ezer ft) ami elsőre nem tűnik kevésnek, de ha megnézzük, hogy akár egyedül játszva is vagy 50+ órát bele lehet pakolni, akkor már nem is olyan vészes ez az ár az alapcsomagért.

Itt láthatjátok a szabálymagyarázó videómat, és ezt követi majd pár végigjátszás, amely során végigjátszom az alapjáték mindkét kalandozó tábláját, szólóban, 2-2 teljesen más karakterrel. Ezután pedig jöhet mindkét kiegészítő kijátszása, újabb 2-2 kalanddal. Azaz jó pár videóval készülök a kártyajáték iránt érdeklődőknek 🙂 Ezek közül pénteken érkezik kettő végigjátszás.

Alapjáték szabálymagyarázó videó: (1080p felbontásban nézzétek a youtube-on)

Javítás: természetesen a tábortűz lapokon szereplő szám nem a minimális lapok számát határozza meg, hanem a maximális számot. Azaz maximum 40 lapunk lehet, de a tábortűznél korlátlanul lehet cserélgetni a lapokat a karakterek között.

Dark Souls The Card Game cikk – és videósorozat:
I. Alapjáték bemutató cikk és szabálymagyarázó videó
II. Alapjáték végigjátszása mindkét kalandozó táblán, 2 videó
III. The Forgotten Paths kiegészítő bemutató cikk és videó
IV. The Forgotten Paths kiegészítő végigjátszása mindkét kalandozó táblán, 2 videó
V. Seekers of Humanity kiegészítő bemutató cikk és videó
VI. Seekers of Humanity kiegészítő végigjátszása mindkét kalandozó táblán, 2 videó

Szólj Hozzá!

Please Login to comment