Home // Blog // PS2 játékok Ps3-on / 2.

Üdvözlet minden Playstation 2 rajongónak!

Ezúttal olyan dologba ássuk bele magunkat, ami sok embernek megfekszi majd a gyomrát. Viszont amennyiben megértitek, akkor akár ti magatok is tudtok javítást készíteni egy nem működő PS2-es játékhoz PS3-on. Próbálom nagyon egyszerűen és érthetően leírni a dolgokat, hogy mindenki megértse.
Itt az elején szeretnék köszönetet mondani a Budapestre utazó és személyesen a leírás elkészültében segédkező Bill Gates, Mark Zuckerberg, Steve Jobs uraknak. Thank you guys!
Nem szarral gurigázunk mi itt a RetroConsoleGames-nél :)

Viszont kérem, hogy ezúttal a potya “Köszi jó cikk” kommenteket hanyagoljuk, mert törölni fogom.  Köszönöm a megértéseteket. Ez a cikk azoknak készül, akik szeretnék képezni és jobban beleásni magukat az emulátorok világába.

Ps2

0. Általánosan a config fájlokról
1. Mi az a “little endian”?
2. Mi az a uint32_t?
3. Egyszerű config fájl készítése egy parancs értékkel
4. Parancs értékek
5. Config fájlok két vagy több parancs értékkel
6. Config fájlok két vagy több parancs értékkel és két vagy több variációval
7. Config fájlok két vagy több parancs értékkel offset értékre mutatva
8. Problémák a játékoknál és kompatibilitási lista

A Playstation2 konzol a világ legnagyobb darabszámban eladott konzolja. Soha egyetlen más gép sem fogja beérni. És nem csak eladásokban, de a rá készülő játékok minőségében sem. Hála a jó égnek a Playstation3 konzol lehetőségeinek hála olyan grafikával és minőségben élvezhetjük a Ps2-es játékokat, amit még eredeti Ps2 konzolon sem. Mellesleg ugye hála a Ps3 szoftveres javításainak full HD tévén is csodásan mutatnak. Szerencsére eljutottunk oda így 2017-ben, hogy nagyon egyszerű egy PS2-es játékot, ISO-t futtatni Ps3-on és a kompatibilitás is a 90% felé közeledik. A házi fejlesztők körében most nagyon felkapott lett a Ps3 és a PS2 emuláció mint téma, így hétről hétre jelennek meg a javítások különböző Ps2-es játékokhoz. Legutóbb pl. a Gran Tourismo 3 és 4-hez jött ki.

0. Általánosan a config fájlokról

Mint már jó pár cikkemben említettem az új CFW-eken nem szükséges mindenféle beállítás és segédprogram a Ps2-es játékok futtatásához. Csak annyit kell tennünk, hogy a kívánt Ps2-es ISO-t bemásoljuk a PS3 belső HDD-jére a PS2ISO mappába. A kompatibilitási arány egész magas, de azért van még pár játék ami nem fut rendesen. Szerencsére ezen játékokra is van megoldás. Úgynevezett config, javító fájlok, amik segítségével a játék kompatibilis lesz Ps3-on és jól fut. Ezekből eddig 83db van (megtaláljátok az összeset a következő linken: INNEN) de a házi fejlesztők folyamatosan készítenek nekünk új configokat. Ezek használata tök egyszerű. Be kell őket másolni a játék ISO mellé és az ONI játékot például véve átnevezni a következő módon: ONI.ISO és ONI.ISO.CONFIG
Ha viszont nem akarjátok megvárni a config fájlok elkészültét, akkor ti magatok is készíthettek és kísérletezhettek.

1. Mi az a “little endian”?

Mi az a Little és Big Endian? Az endian a byteok sorrendje. Teljesen más PC-n, PS3-on és Xbox360-on. Ps3 rendszeren a little endian-t használják. Miért fontos ez? Mert a Ps3-as processor, ami a netemut használja ezen elv alapján számol. Szóval a config fájlokat is little endian formátumban kell elkészíteni egy hex szerkesztőben. A Ps3 konzol netemu programokat futtat, amik a régebbi konzolos játékokat vezérlik. Van PS1netemu, PS2netemu és PSPnetemu is. Most a PS2netemuval fogunk foglalkozni. A PS2netemu úgy lett a PS3-ba implementálva, hogy nem csak kezeli a PS2-es játékokat, de grafikailag fel is javítja őket. Ebbe a témába most nem mennék bele, de az a fő, hogy nem minden PS2-es játékkal birkózik meg az alap PS2netemu. A Sony a hivatalos PS2 Classic kiadásainál a játék mellé egy config fájlt mellékelt, ami a PS2netemu-t módosítja szoftveresen. A PS2netemu-ra kétféleképpen lehetünk hatással: szoftveresen config fájlokkal, illetve szintén a configokkal a PS2netemu belső memóriájára írva. Lássuk az elsőt. Kezdésnek vegyünk egy hex szerkesztő programot PC-n. A HxD nevezetű csodát ajánlom. Csak meg kell nyitnotok egy config fájlt hex szerkesztőben és látjátok is a tartalmát.

Ebben a következő byte értékeket használjuk:

00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 0A 0B 0C 0D 0E 0F

Szóval ezekkel találkozhatsz egy hex szerkesztőben. Egy byte két hex érték és egy hex értéke 00 és FF közötti lehet.

Példával élve a “ton” szó a hex szerkesztőben a következőképpen néz ki PC-n és Xbox360-on:

Big Endian: 74 6F 6E

ugyanez PS3-on:

Little Endian: 6E 6F 74

Szóval mint látható a little endian Ps3-on gyakorlatilag egy visszafelé olvasott byte kód. Egy byte ugye 2 hex egység, azaz a fenti példánál maradva 6E az 1 byte, 2 hex egység.
Összegezve: Xbox360-on és PC-n big endian-al a hex szerkesztőben a 01 02 03 04-et látjuk, amíg Ps3-on little endiannal ugyanez az érték 04 03 02 01. Azaz NEM 10 20 30 40 vagy 40 30 20 10!!!
Ha a fentieket megértetted és még nem untad magad szarrá, akkor már itt ragadsz és közel kerültél hozzá, hogy Te is config fájlokat készíts Ps3-on.;)

DCF 1.0

2. Mi az a uint32_t?

Mi az a uint32_t? Tök egyszerűen leírva 4 byte házassága, amelynek értéke ugye 00000000 és FFFFFFFF közötti lehet. Pl. a 00 00 00 60 érték az egy uint32_t egység. A neten rengeteg szöveg – hexa átalakító van, de ne felejtsük el, hogy ezek mind big endianba alakítják át, amit nekünk még a PS3 nyelvére, azaz little endianra kell fordítanunk. Így lesz a 00 00 00 60 unit32_t-ből 60 00 00 00.  Szóval ha szeretnénk valamilyen beállítással hatni a PS2netemura, akkor mindig uint32_t-t, azaz 4 byte-onként kell megadnunk az értékeket, módosításokat.

3. Egyszerű config fájl készítése egy parancs értékkel

Elég az elméletből, kezdjünk el alkotni. Egyszerű példának vegyük a Phantasy Star Complete Collection játékhoz készített config fájlt, ami így néz ki egy hex szerkesztőben megnyitva:

Phantasy Star Complete Collection

3D 00 00 00 B8 41 00 00 45 00 00 00 00 00 00 00
61 7A 73 61 66​

 

  • Piros: ez csak egy 3D érték és mindig fix, azaz minden config fájl ezzel kezdődik.
  • Zöld: ez az első parancs érték és a minimális CFW verziót határozzuk meg vele amin a config fájl működik fog. Ez azért fontos, mert még  a mai napig jönnek ki olyan CFW-k, amik fejlesztik a PS2netemu-t és hozzá kapcsolódóan parancsokat. A fenti példánál élve a 41 B8 érték (ne feledd a konvertálókban mindig a PC-s big endiant használjuk) a 16824-es CFW-re utal, ami a 4.31-es CFW-t jelenti, azaz a config fájlnak ez a minimális CFW követelménye, hogy beolvassa a PS3 Ps2netemu-ja. Az érték váltásokhoz a következő hexa-deci váltót használhatjátok. (KATT IDE) Ha beírjátok a bal oldalra a 41 B8 értéket, akkor a jobb oldalon megkapjátok a 16824-et. Hol találjátok a parancsokat és, hogy milyen CFW számok vannak? Lentebb. Türelem.
  • Kék: ez a második parancs érték, ami a 45-ös. Lentebb kifejtem mit jelent.
  • Rózsaszín: négy db 00 byte. Mindig ezzel zárjuk le a config fájlt és ezzel jelezzük a PS2netemunak, hogy vége a parancsolgatásnak és olvassa be a változtatásokat. Ez a 4 db 00 mindig fix.
  • Narancs: igazából ez csak komment és nem szükséges. Most fentebb azt írtam be, hogy “fasza”. Azaz ha használtok egy szöveg-hex fordítót (KATT IDE), akkor a fasza szót jelenti a 61 7A 73 61 66 érték. Mint írtam ez szükségtelen. Esetleg a játék verzió kódját írhatjátok ide.

Összegezzük, hogy mit tanultunk eddig.

A 4 fő követelmény egy config fájl készítéséhez:

  1. A 3D érték amivel kezdődik a config fájl
  2. CFW verzió megadása
  3. Parancs érték(ek)
  4. 4 üres byte a fájl lezárásához

maxresdefault

4. Parancs értékek

A fentebb vázolt módon meg kell adnunk a PS2netemu-nak, hogy mit szeretnénk módosítani az emulátoron szoftveresen. Fontos kiemelni, hogy sok parancs a mai napig nem ismert még, de folyamatosan fedezik fel a programozók, házi fejlesztők. Pl. nemrég kijött egy új CFW és hozzá egyből találtak egy config parancsot, ami azt eredményezte, hogy elkészült vele egy config fájl, amely az összes snowbild által fejlesztett játékot (BaldursGate sorozat, Fallout, BardsTale) játszhatóvá varázsolta PS3-on.
Nah de lássuk a listát, azaz hogy milyen parancsokat ismerünk eddig: KATT IDE

A CMD illetve fucntion ID-nél a parancs szerepel, amit a config fájlba kell írni, a Notes alatt pedig a parancs albeállításai, illetve egy szöveges útmutató, hogy mit módosít a PS2netemun. Vegyünk két példát. Egy olyan parancsot, aminek csak 1db úgynevezett alapértelmezett beállítása van:

0x1B

Ha ezt a parancsot szeretnénk megadni a ps2netemunak, akkor a következő config fájlt kell létrehoznunk hex szerkesztőben:

00000000 3D 00 00 00 1B 43 00 00 1B 00 00 00 00 00 00 00

A kék értékek a mérvadóak. Mint látható a 0x-et nem kell figyelembe venni, csak a valós értéket, azaz az 1B-t. Ez a fenti sor tökéletesen futtathatóvá tette a Gust fejlesztésű játékokat PS3-on. Varázslatos nem? :)

Lássunk egy olyan config fájlt, ahol alértéket kell megadnunk egy parancshoz:

0x3E

Mint látjuk itt választhatunk a 0 és az 1-es beállítások között. Menjünk az 1-el.

00000000 3D 00 00 00 1B 43 00 00  3E 00 00 00 01 00 00 00 00 00 00 00

A kék értékek a mérvadóak. Tehát megadtam neki, hogy a 3E parancsnál az 1-es opciót vegye és írja felül az emuláló szoftvert a PS2netemu-ban.

Azt gondolom ha a fentieket értitek, akkor már TUDTOK saját magatok is próbálgatni config fájlokat készíteni PS2-es játékokhoz PS3-on. Nem is olyan nehéz, ugye? :)

Lássunk összetettebb, több parancsos kombinációkat és config fájlokat.

5. Config fájlok két vagy több parancs értékkel

Példának vegyük is a Flipnic játékhoz készített config fájlt:

00000000 3D 00 00 00 57 44 00 00 46 00 00 00 47 00 00 00
00000010 00 00 00 00

Amint látod öt részből áll a config fájl:

  • Piros: szokásos fájl indító 3D parancs
  • Zöld: 57 44 00 00 (PC nyelvre fordítva 00004457 amelyet ha decimal konverterben megnézünk, akkor a 17495-es CFW-re utal). Ezt a CFW értéket ha megnézzük a parancs listában, akkor látjuk, hogy a firmware 4.78-as vagy újabb CFW verziókkal lesz kompatibilis.
  • Kék: első parancs, ami a 0x46os a parancs listából és kiolvashatjuk, hogy engedélyezi a L2H Improvement-et és olyan játékoknál használt már eddig mint a Fatal Frame sorozat.
  • Narancs: második parancs, ami a 0x47-es a parancs listából és kiolvashatjuk, hogy engedélyezi a XOR CSR-et és olyan játékoknál használt már eddig, ahol csíkozott volt a képernyő vagy a grafika.
  • Rózsaszín: szokásos 00 00 00 00 fájl lezáró parancs.

Most már akár több parancsot is tudtok megadni és használni egy config fájl készítésénél. Ne feledjétek, hogy nincs határ, azaz lehet 20-at is megadni, de vannak olyan parancsok, amik bezavarnak egymásnak.

maxresdefault2

6. Config fájlok két vagy több parancs értékkel és két vagy több variációval

Vegyük példának a Shin Megami Tensei Digital Devil Saga-hoz készített config fájlt.  Ebben is a 0x48-as parancs lesz a lényeg, amely segítségével VSYNC késleltetést állíthatjuk be, VALAMINT a késleltetés idejét is megadhatjuk. Ez ugye már két variáció. Lássuk a gyakorlatban.

00000000 3D 00 00 00 EC 42 00 00 46 00 00 00 48 00 00 00
00000010 01 00 00 00 90 D0 03 00 00 00 00 00

Mit is látunk ebben:

  • Piros: szokásos fájl indító 3D parancs
  • Zöld: EC420000 ( PC nyelvre fordítva 000042EC) CFW kompatibilitást határozza meg.
  • Sötétkék: első parancs, ami a 0x46-os a parancs listából és kiolvashatjuk, hogy engedélyezi a L2H Improvement-et és olyan játékoknál használt már eddig mint a Fatal Frame sorozat.
  • Narancs: második 0x48-as parancs (VSYNC késleltetés)
  • Barna: a 48-as parancs első értéke, ami 1-es ebben az esetben, de a wikipedián látjuk, hogy lehet 1,2 és 3 is.
  • Világoskék: a 48-as parancs második értéke (PC nyelvre fordítva 0003D090 ami decimal konverterben átváltva 250000)
  • Rózsaszín: szokásos 00 00 00 00 fájl lezáró parancs

Összegezve, fentebb megadtuk a PS2netemunak, hogy hajtsa végre a L2H Improvementet, VALAMINT a VSYNC késleltetést is, AMI az 1-es beállítás szerint IPU nélkül tegye és 250000 ms értékkel.

7. Config fájlok két vagy több parancs értékkel offset értékre mutatva

És végül jöjjön a legnehezebb változat, amit tulajdonképpen nektek nem is kell alkalmaznotok, mert ide már komoly szakértelem kell. A feladat az lenne, hogy egy adott játék adott pontján érvényesüljön a javítás. Példának vegyük a Max Payne játékot és a hozzá tartozó config fájlt:

00000000  3D 00 00 00 89 3D 00 00  01 00 00 00 E4 E6 52 00
00000010  03 00 00 00 01 00 00 00  68 E8 52 00 02 00 00 00

00000020 00 00 00 00

Mit is látunk ebben:

  • Piros: szokásos fájl indító 3D parancs
  • Zöld: 893D0000 ( PC nyelvre fordítva 00003D89, azaz 15753) CFW kompatibilitást határozza meg.
  • Sötétkék: első parancs, ami a 0x01-es a parancs listából és kiolvashatjuk, hogy ennek van a legtöbb alutasítása, variációja.
  • Narancs: az első 0x01-es parancs első értéke, amely E4E652, azaz a 0x52E6E4-as hexbeli offset értéket keresi meg.
  • Barna: a 0x01-es parancs 0x52E6E4-es alértékénél 3-ra módosítja az értéket.
  • Világoskék: az első 0x01-es a parancs második utasítása
  • Sötétzöld: az első 0x01-es parancs második értéke, amely 68E85200, azaz a 0x52E868-as hexbeli offset értéket keresi meg.
  • Sárga: a 0x01es parancs 0x52E868-es alértékénél 2-re módosítja az értéket. 
  • Rózsaszín: szokásos 00 00 00 00 fájl lezáró parancs

Ez már nagyon bonyolult és nektek nem kell használni.

Itt jegyzem meg, hogy sok parancs és alparancs még most is ismeretlen számunkra, azaz folyamatos a felfedezés. Viszont van már annyi parancs, hogy bátran kísérletezhettek, ha valamelyik játék nem működne Ps3-on.

GrandiaIII

8. Problémák a játékoknál és kompatibilitási lista

Mint már említettem vannak olyan config fájlok amik specifikusan egy játék kijavításához jók és vannak olyanok is, amik egy probléma csoportba tartozó játékokhoz mind megfelelőek.

Itt láthatjátok a hivatalosan a Sony által kiadott config fájlokat: KATT IDE
A config data-nál látható a hex szerkesztőben létrehozandó értékek, amíg a Notes-nál a a parancsok, illetve, hogy mi az amit kijavít a config. Ezt segítségül is hívhatjuk, mert gyakorlati példával élve, ha egy játék config fájlnál azt látjuk, hogy az FPS értéket javítja, akkor az lehet jó lesz más játékokhoz is, amik hasonló problémával szenvednek. Nem biztos, de van rá esély. Lehet kísérletezni.
Itt találjátok a házi fejlesztők által készített config fájlokat: KATT IDE
Ez a lista napról napra bővül és az is lehet, hogy közületek valaki fogja bővíteni :)

A hibák beazonosításában nagy segítséget nyújthat ez a kompatibilitási táblázat: KATT IDE

Itt a Notes-nál kiolvashatjátok, hogy mi a hiba oka és a hibához tudtok olyan config fájlt keresni vagy készíteni, ami más hasonló problémával küzdő játéknál bevált.

Általánosságban mondanék pár parancs értéket és azt hogy mi az amit javít:

Fehér textúrák: 0x40
Képernyő rázkódás: 0x48, 1
Fekete képernyő: 0x15, 0x4, 0x2C, 0x1
Textúra hibák: 0x3, 0x47
Játék sebesség: 0x1F
FPS érték: 0x20
Sebesség növekedés: 0x19
Apróbb textúra hibák: 0x06, 0x23, 0x4A
Több lemezes játékok: 0x4B, 0x4C
Stb, stb.

A fentiek segítségével már remekül el tudtok indulni és config fájlokat készíteni. A cikksorozatom folytatom majd és legközelebb a memóriára vagy az iso-ra író parancsokról fogok egy cikket írni. Addig is gyakoroljátok be a config készítést és akkor a folytatás könnyű lesz :)

A cikk, lengyel barátunk “kozarovv” segítségével jött létre és sok helyen az ő kommentjeit, írásait használtam fel, a saját példáimmal, leírásommal kiegészítve.

Jó játékot kíván mindenkinek a:

banner

 

15Hozzászólás ." PS2 játékok Ps3-on / 2. "

Szólj Hozzá!

15 Hozzászólás itt: "PS2 játékok Ps3-on / 2."


Profile photo of sipi68
Retró Tag
3 hónapja 23 napja .

Remekül összeszedett Írás!

Profile photo of szimszonos
Retró Tag
3 hónapja 23 napja .

Részletes leírás,bár így elsőre egy kicsit nehéznek tűnik.Viszont lenne egy észrevételem,ezzel együtt egy kérdésem is.Én ps2 jtátékok emulálására az általad is javasolt Managunz 1.29 programot használom.Észrevettem hogy van a menüjében lehetőség egy kattintással cfg fájl szerkesztésre minden játékhoz ha szükség van rá.16 féle cfg file hozható létre ha valamelyik nem válna be.Annyi hogy csak át kell nevezni,a játék iso mell3 teszi be a PS2 ISO mappába.A kérdésem hogy érdemes ezzel is kísérletezgetni?

Profile photo of hudaklaci
Retró Tag
3 hónapja 23 napja .

Egy konfig fájl elég lehet e egy játék végig játszásához? Gondolok arra, hogy frankón elindul az adott játék, de mondjuk a második pályája már szaggat vagy fagy. Módosítod a konfigot, de most az első pálya omlik össze, míg a második rendbe jön.

Profile photo of Rolee82
Retró Tag
3 hónapja 21 napja .

A Fatal Frame 2-nél milyen problémák voltak? Én a fél órás tesztelésem során nem találkoztam semmi buggal, ráadásul már az eredeti kompatibilitási lista is írja, hogy tökéletesen működik. Viszont a Fatal Frame 1-nél(vagyis az európai verziónál:Project Zero)elég sokszor találkoztam olyannal, hogy bizonyos időre megakadt az átvezető videó. Volt, hogy akár fél percet is várni kellett mire újra megindult.

Profile photo of KTai
Retró Tag
3 hónapja 12 napja .

Nem semmi munkát beletesznek ebbe, le a kalappal. Bár én még mindig egyszerűbb megoldásnak tartom a fat ps2 + network adapter + HDD kombót, de ez is egy jó alternatíva lehet.

Profile photo of Kova
Retró Tag
3 hónapja 11 napja .

Köszi, hasznos írás!

Profile photo of Rolee82
Retró Tag
3 hónapja 9 napja .

Volna egy kérdésem. A PS2 config fájlokat nézegettem és egy játék config fájla van, hogy kétszer is szerepel lényegében azzal a különbséggel, hogy a játék címe után az egyiknél “SLUS” a másiknál meg “SLES” kifejezés található. Íme egy példa:
BALDURSGATE1.SLES_506.72
BALDURSGATE1.SLUS_200.35

Ezek mit takarnak, illetve mi a különbség a kettő között?

Profile photo of Jedi
Retró Tag
2 hónapja 5 napja .

Sziasztok!

Az előbb fedeztem fel az előző cikket, és most veszem észre, hogy van 2. rész. Így már lesz mit tanulmányozni. Köszi szépen!

Profile photo of fapapucs
Retró Tag
1 hónapja 7 órája .

PS2 formája volt mindig is a kedvencem.

 

Retró Falfirka

Be kell jelentkezned megjegyzés küldéséhez
Profile photo of Rolee82Rolee82 (9786 RetróPont)
(2018/02/17 10:17:56 DU.)
Jó játék lesz ezt nem kétlem, de szerintem már nem az a God of War lesz mint amit a legtöbbünk megkedvelt. én azért is szerettem ezt a játéksorozatot egyrészt, mert a fix kameraállásával egyfajta Retro hangulatot kölcsönzött, de ez most meg fog szűnni.
Profile photo of Rolee82Rolee82 (9786 RetróPont)
(2018/02/17 10:15:11 DU.)
Biztosan megindokolják majd valamivel, hogy mit fog a Skandináv mondavilágban keresni. A lényeg az, hogy hetedjére már nem akarták a fejlesztők, hogy ismét a Görög mitológiában játszódjon és a játékmenet is sokat változik.
Profile photo of Rolee82Rolee82 (9786 RetróPont)
(2018/02/17 10:06:57 DU.)
Az Ascension szerintem összességében nem annyira jó mint a harmadik része, de ugyanakkor különbözik is tőle annyira, hogy ne lehessen teljesen összehasonlítani a kettőt. Inkább érdekesebbnek mondanám, de egy valamiben biztosan jobb a 3-tól és az a grafika.
Profile photo of Csubi1980Csubi1980 (20053 RetróPont)
(2018/02/17 4:42:04 DU.)
@Rolee82:kíváncsi vagyok a Ps3-as utolsó részre az Ascensionra, meg arra, hogy Ps4-en mi a fenét keres Kartos a skandináv mondavilágban, hogyan kapcsolják össze a régi részekkel.
Profile photo of Rolee82Rolee82 (9786 RetróPont)
(2018/02/17 3:54:44 DU.)
Egyedül az eredetileg PSP-s részei keltettek bennem olyan érzést mintha egy elnyújtott DLC-vel játszanék, de a játékélmény azoknál is ott van a Maximumon.
Profile photo of Rolee82Rolee82 (9786 RetróPont)
(2018/02/17 3:54:26 DU.)
Csubi1980: én kipörgettem az összes God Of War-t és elmondhatom, hogy olyan, hogy roszz része nincs. Az összes nagyon jó.

1 · 2 · 3 · 4 · 5 · »

Fórum Aktivitás

    Retró Kupon Beváltás

    Retró Naplóm

    Retró Naplóm
    Minden jog fenntartva. RetroConsoleGames.org 2015