Home // Blog // Advance Wars (GBA)

alt_example
  • Grafika alt_example
  • Játszatóság alt_example
  • Szavatosság alt_example
  • Zene alt_example
  • Hangulat alt_example

„Szerelemben és háborúban mindent szabad”
Janice Y. K. Lee

Körökre osztott stratégiai játék. Eme stílus hallatán, a játékos kedvű hallgatóság felét rögtön is el is veszítjük. Ez az előítélet nem minden alap nélküli. Az ilyen típusú játékok sokaknak cseppet sem szórakoztatóak, nehezen érthető összefüggések az egységek körül, bonyolult, korlátozott játékmenet, átláthatatlan menü rendszer, hatalmas kibogozhatatlan információözön, puritán, egyszerű grafika. A kevés sikerélmény csak még inkább elveszi azok kedvét, akik valaha is kipróbálták ezt a műfajt. Ha nem is minden kitételben, de az Advence War-nak azért sikerült a klisék közül némileg kitörnie. Olyannyira hogy az EDGE magazin 20 éves fennállása alkalmából tavaly kicsit visszatekintett. Úgy gondolták az eltelt idő tükrében, néhány alkotás is 10/10et érdemelt volna. Ez pedig nem sok játék (23) mondhatja el magáról. Game Boy Advence és úgy általában a handheld (hordózható) kategóriában meg rajta kívül egy sem. Pláne úgy hogy már ránézésre a játék, inkább hasonlít, egy olyan mesére, amit még a Mini -Max sem tűzne műsorára. Azt meghagyná a Duck vagy BeBe TVnek, ahol a baby Napóleonokat képzik. De a gyermeteg, “manga” kinézet ne tévesszen meg senkit. Ez itt egy igazi babaarcú szörnyeteg. A színes felszín alatt egy kellően összetett, de még is könnyed taktikai játék bújik meg.

images

Nell

Kezdő betöltéskor Válasszuk a “Traning Field” lehetőséget. Mást nem is tudunk tenni, de ez erősen ajánlott amúgy is. Ebben a tutorial-ban a bájos, és udvarias asszisztensünk Nell bemutatja az alapoktól kezdődően a Fog of War-ig a játékban található összes lehetőséget, minden egység képességét megtanítja nekünk. Ez a “kis” tréning 13 pályán keresztül tart majd. Egy külön fejezettett tesz ki a játékból. Ha lenne, nem igazán kéne bajlódunk a kézi könyvel, a gyakorlóküldetések során.
Adott 18 egység , a tulajdonságait már az első használatuk során könnyedén megjegyezhetjük. Legtöbbször Nell kis piros körrel jelzi mit vár el tőlünk. Ez általában az szokott lenni, hogy válasszuk ki az egyik alakulatot , és azzal lépjünk, hajtsunk végre adott tevékenységet, vagy tüzeljünk adott ellenségre.  Megtanít minket az egységek fajtáira, területtípusokra, csapatszállítók használatára, csapatösszevonásra, városfoglalásra, egységgyártásra, speciális képességek használatára, a szárazföldi, vízi, légi hadviselésre.  Jó sok mi? :) A végén teljes lesz az arzenál, nem érhet minket meglepetés 😉 Később az éles küldetések során is Nelltől kapunk tájékoztatás az adott küldetésről.

„…De a háború, a háború nem változik.”
Fallout

Andy

Andy

A szabályok világosak, nem kell számtengeren átrágni magunkat egy-egy lépés “A” előtt.  10 pont életerővel rendelkeznek katonáink és járműveink. Aki támad azé az első csapás, övé az előny, az első sebzés. Ha az ellen már sérült sokszor még válaszcsapás sem lesz. A „B” gomot lenyomva nézhetjük meg kinek mekkora a hatótávja. Nyílván való klisékkel mindenki tisztában van. Az egyszerű közkatonát egy páncélos egység simán bedarálja. A gyalogos egység rövid mozgás távval, kis tűzerővel rendelkezik. A megtehető kilométereket növelhetjük, ha exportáljuk egy szállító járműbe. Némiképp persze, védekező képességűk változhat, ha dombon, erdőben, városban, egyszóval fedezékben éri a támadás.

Csillagok jelzik az adatlapjukon menyire erős a fedezék ahol vannak. Ez a járművekre is igaz, azzal a kivétellel, hogy a magaslatok nekik akadályt jelentenek, arra nem léphetnek. A közkatona értékét azon tulajdonsága növeli meg igazán, hogy csak ők képesek városokat foglalni. Pont mint a sakkban a gyalog (nem paraszt, az máshol van, a sakkban nincs. A sakkbábu, mint tudjuk az alapvonalat elérve “tisztre” cserélhető. Ezzel a végjátékot adott esetben el is döntheti. És esetünkben is. Mert vagy totál megsemmisítjük az ellen összes egységét, vagy az ellenség fővárosát elfoglalva nyerünk. A változatosság kedvéért, más célorientált küldetéseket is kapunk, de arról mindig lesz tájékoztatást. Csak a szokásos, bírd ki 10 körig (a játékban napig) vagy adott objektumot foglalj el, ellenséget semmisítsd meg, adott idő alatt. A Fog of Warban  ajánlatos erdőről erdőre haladni, mert ott az egységek rejtve vannak ilyenkor. Pont, mint a háborúkban, lesz mit csinálni. Hogy ne legyen ennyire egysíkú, mint ahogy leírom, párbeszédes formában egy kis történet is kibontakozik már a kezdetekkor. Lassú hömpölygéssel halad előre. Ad egy kis motivációt  a hadakozásnak. Aki nem kíváncsi rá az a start-al elnyomhatja a közjátékokat.  Néha humoros néha fárasztó, de a csaták közötti beszélgetések színesítek az összképet. Csak úgy „sima” manga módra zrikálják egymás a hadvezérek, tehát megy a vérszívás ezerrel. Főhősünk Andy is kapja az ívet termetére vonatkozóan, pont mint a híres Ninja tanonc, ő is hasonlóan reagál.

Olaf

Olaf

A már említett gyakorló küldetések alatt, az ellenségünk OLAF “tábornok” a Blue Moon nemzet részéről azt sérelmezi, hogy mi, az Orange Star megtámadtuk őket. Említettem már a speciális képességeket. Nos az nem az egységekre vonatkozik. Ez amolyan fix tulajdonsága a hadvezéreknek, ja me, hogy több is van.  Az erő attól függően növekszik menyi ellent aprítottunk. Ezt a karaktert ábrázoló kép körüli félkörben látjuk emelkedni. OLAF hóvihart képes előidézni az ellenfél kőrében a térképre. Ezzel csökkentve annak lépéspontjait. De van életerő növelő, és „még egyszer támadó” képesség is. De Tsunami is, ami minden ellenségen egyet sebez. Létezik akinek az egységei távolabbra lőnek, van olyan karakter akinél a vízi egységek, más vezérnél a szárazföldi egységek kapnak egy kis többlet pontot a védekezésben, mozgásban. Persze nem sokkal. Alapjában véve nem borítja fel a játék az egyensúlyt. Mert máshol meg elvesz tőlük. Kevesebb apanázs jár a városokból, vagy bár a tankok erősebbek, de 10-15%al drágábbak is. Ebböl a szempontból, főhősünk Andy az alap. Hozzá képest válktoznak az erőviszonyok. Hogy még is kit mikor érdemes választani azt a terep dönti el. Na persze meg a játékos 😉

Eagel (mi más...)

Eagel (mi más…)

„A háborúhoz három dolog kell: Pénz, Pénz, Pénz”
Montecuccoli

A négyzethálósra felosztott térképen ahol hadakozásaink folynak, toronyház  formájában, jelzi a játék a városokat. Talán a „szeptemberi” események miatt ezért halasztották el annak idején megjelenését. Amerikában csak később, a második epizóddal együtt jelent meg. Hogy kihez melyik város tartozik azt az adott nemzet színével jelzi a program. Kezdéskor viszont lesznek semleges szürke színű épületek is, amikért parázs kis csaták szoktak folyni.

Egyet ide...

Egyet ide…

Városért küzdeni több előnyért is érdemes. Bevételi forrást jelent, és a lestrapált egységek kisebb összegért lassan újra feltöltődnek az ott tartózkodásuk alatt. Mind létszámban, mind pedig lőszerben és üzemanyagban. Mint említetem 10 pontja van katonáinknak/járműveinknek, a városoknak meg 20.
A város elfoglalása időbe, azaz nem nehéz kitalálni, a játékban két körbe telik. Ha az egységünk sérült, akkor többe is. Nem csak mi, de az ellenség is lassíthatja a foglalást embereink sebzésével.
Bezony, bonyolódik a helyzet. De nem kell megijedni, az egész GUI (bocs kezelőfelület) igazán felhasználóbarát módon van kialakítva. Talán kényszerből is, hiszen ez csak egy 4.8Mb os GBA játék. Támadás előtt még százalékos fórmában is megkapjuk, mekkora sebzést okozhatunk az ellenségünknek.  Mielőtt rányomnánk a végleges lépésre, és támadásra. Amennyiben úgy gondoljuk, hogy mégsem a „B” vel visszavonhatjuk a parancsot, mintha mi sem történt volna. Ez nem minden Tactics-ban van így, ez jelentős könnyítés.
A lőszert mi más mint egy töltény hüvely ikonja jelzi. Az üzemanyagot, pedig a szokásos benzines kanna. Ha fogytában vannak villogni kezdenek a kis ikonok az adott egységeken. Ilyenkor még tudnak mozogni, és harcolni is, igaz már nem sokáig. Olybá vehetjük, hogy leadták a rendelésüket a bázis felé utánpótlásért. Naftát akár az APC is tud pótolni. (kivéve légi egységek) A városokból befolyt összeget további egységekre költhetjük. Ha olyan küldetéssel találkozunk, ahol van gyár. Megjegyzem a második részben több ilyen van. Ott túlnyomóan nem  puzzle jellegűek a küldetések, a térképek nagyobbak. Az színesebb szagosabb ebből a szempontból, több szabadságot add a játékosnak. Amiben közösek, hogy a taktikai játék mindkét részben, ekkor vált stratégiává. Remekül alkalmazva a kő, papír, olló elvet. Vagy is hogy nincs legyőzhetetlen. Felmérve az ellenfél erejét, a lőtávot, a térkép adottságait, az így összekuporgatott vagyonkánkat nem mindegy mire költjük el. Beruházhatunk légi csapatszállítóba, megkísérelve a fővárost bevenni, ezzel gyorsan pontot tenni a küldetés végére. Ezt az egyik gyakorló küldetésben meg is kapjuk feladatnak.

Bölcs tanács :D

Bölcs tanács :D

Vagy belegabalyodhatunk egy vég nélküli anyagháborúba is, ahol egy semleges város, vagy jármű gyár elfoglalása jelenti a másiknak azt a plusz bevételt, előretolt támadási pontot, ami lassan eldönti a küldetést. Kezdéskor egy semleges (szürke színű) gyár, kikötő, reptér, gyors megszerzése kulcsfontosságú lehet. De túl messzire sem lehet kerülni a bázistól. Hiába a bevételi forrást jelentő város, nem csak megszerezni, de meg is kell tudni tartani. És ha elkolbászolunk egy támogatás nélküli gyalogos egységgel, az szinte lehetetlen feladat lesz életben tartani. Vagy lehet spórolni egy drága, látszatra mindet vivő nehéz-tankra. Miközben a hídon örömködünk az erőfölényünknek. Hirtelen szembesülni a ténnyel, hogy az ellenség tüzérsége a folyó másik oldaláról lekapja az egység felét. Az okozott kár többszöröse hamar észhez téríti az ifjú tábornokokat. Nosza adjunk nekik helikopterrel. De a hegy mögötti légvédelmet ki kéne iktatni. Azon meg csak a gyalogosok képesek átkelni… Lehetne folytatni, hogy egy taktikai lépésből, hogyan lesz elméleti stratégia, hogyan építjük rá az egész küldetést, és egy kis semmisségen, a gyakorlatban az hogyan omlik pórrá.

„A kocka el van vetve”
Julius Caesar

Screenshot_2014-06-07-01-01-25

Úgy látom játékban a lányok okosabbak.

Persze minden egyéni ízléstől függ. Hogy megvan a késztetés a folyó átlépésére vagy nincs. Kicsit természetesen , az adott pálya újrajátszásának az élményéből levon, hogy tudjuk mire számíthatunk az ellenségtől. Mesterséges intelligenciáról nem beszélhetek a játékkal kapcsolatban. A megírt algoritmus nem igen reagál a lépéseinkre. Egy partraszállást sem vesz észre. (szerencsénkre 😉 De olyan finomságokat sem alkalmaz, hogy rááll egy ellenséges gyárra, és az nem termel, ha még négy irányból körbe is van véve, ahova az egységek „születnének”. Kikötőknél ennyit sem kell tenni. Egy csapatszállító az ikonra, és ki is vontuk a forgalomból. Mondani sem kell mekkora előny ha egy kőrben nincs új ellenfél a zónában, csak a következőben ér oda a felmentő sereg.  A sérült egységet rendre visszavonja a gép, azokat megjavítja. Az erőforrásokat majdhogynem maximálisan kihasználja. Az előre programozott pályára írt cselekményeket végrehajtja. Mondhatni kalapács, ami ha szöget lát, beveri. Még is a kiegyensúlyozás, a nehézség tökéletes. Látszik, hogy sokat foglalkoztak vele, de nem estek túlzásba. Nem kell minden döntésünknek Hannibál stratégiai szintjén történnie. Legalább is kezdetben 😀 Kisebb-nagyobb ballépések beleférnek, mire megtaláljuk a pálya nyitját, legfeljebb később történik meg és az értékelésűnk nem “A” hanem csak “E” lesz. Kevesebb pénzjutalom üti a markunkat a küldetés végén. Vagyonkánkat a War Room menüben költhetjük el. Ezt Hachi-nál tehetjük meg, aki kinyitja nekünk a vásárolt pályákat. Az imént hiányolt gépi intelligencia (jó esetben) itt pótolható egy játékostárssal. Mivel a játékban multiplayer lehetőség is van. Két gépet összekötve , de egymásnak adogatva a készüléket is lehet örök haragot szerezni.  A készítők nem álltak meg. Még pályaszerkesztőt is raktak a programba. Tovább növelve ezzel a szavatosságot.
Nem írtam még a zenéről. Arról csak annyit hogy kikapcsolható. Én szoktam élni is a lehetőséggel. Mint ahogy a csata animációja egyéni ízlésre szabható a gyakorló küldetések után . Bár kezdetben érdekes, de mikor már láttuk az összes egységet, csak lassítja a játékot.
A nyárra való tekintettel vettem elő én is ezt a stuffot és a többi részét is. Nem gondolnám, hogy ezt az alkotást, monitort bámulva egy szobában kéne játszani, olyankor van helyette jobb is. Irány a szabad, a nyár, a játékok megvárnak, előbb vagy utóbb úgy is retro lesz mind. Ha viszont nagyon viszket már az ujjunk, annál ideálisabb okos-telefonnal, mivel ez nem egy akciójáték a tapiképernyő nem lesz hátrány. Bárhol meglehet pár lépést tenni. Már ifjú korában is erre tervezték, a játékállást nem csak emulátorban, de a játékban is bármikor elvégezhetjük.
Persze mint minden kritika, a magas pontszám itt is teljesen szubjektív. Egy tökéletesre értékelt játék bárkinek ajánlható. Az EDGE magazin szándéka mögött egyértelműen az bújhat meg, hogy ezt a játékot mindenkinek legalább egyszer ajánlott kipróbálni. Semmi gond ha nem tetszik. Szoktam mondani, szerencsére nem vagyunk egyformák, az dög unalmas lenne. Viszont, akik egyszer rátalálnak, bárhol, bármikor eldugott oázisra lelnek a modern játékok sivatagában.

[cp_youtube id=”gj07BISWs0U”]

36Hozzászólás ." Advance Wars (GBA) "

Szólj Hozzá!

36 Hozzászólás itt: "Advance Wars (GBA)"


Profile photo of wxyz
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

Jó cikk lett! :)

Profile photo of TON
Retró Admin
2 éve 10 hónapja .

HAHA :) Elkezdtem játszani a játékkal és gondoltam írok cikket róla, de csak a betanító részre elment vagy 6 órám :) Nálam most ez pörög a gépemben a portolandó játékok mellett :)

Profile photo of darksogi
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

Ez jó lenne nekem telóra,szeretem az ilyen játékokat.

Profile photo of TON
Retró Admin
2 éve 10 hónapja .

Amúgy ez a játék olyan mint a drog. Ha elkezded, akkor nem lehet napokig lejönni róla.

Profile photo of NetUdmeg
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

War. War never changes. áááá milyen igaz!

Profile photo of EvilPepe
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

Szia! Nagyon jó lett a cikked! Le is szedem a játékot! :)

Profile photo of LucentTwo
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

Az életben is 3 “P” betűvel kezdődő szó a “legfontosabb”. 😉 Ámbár visszatérve, nagyon jó cikk lett, le a kalappal. Majd kipróbálom biztosan, ha lesz egy kis időm, bírom az ilyen jellegű játékokat.

Profile photo of Dezili
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

jó lett a cikk gratulálok,szeretem az ilyesfajta játékokat!

Profile photo of habaluga
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

Ez nekem nem jön be,de köszi a cikket!

Profile photo of wattie
Retró Tag
2 éve 10 hónapja .

köszi a cikket király!

 

Retró Falfirka

Be kell jelentkezned megjegyzés küldéséhez
Profile photo of bighead82bighead82 (6782 RetróPont)
(2017/04/30 8:50:32 DE.)
Köszi a munkátokat.
Profile photo of kisgomboc1kisgomboc1 (6916 RetróPont)
(2017/04/28 8:28:29 DU.)
Kössz a munkátokat csak így továb. Remélem a resident evil is hamarosan kiadásra kerül ��
Profile photo of TONTON (5199 RetróPont)
(2017/04/28 7:49:04 DU.)
Hopsz, még az a szerencse, hogy nem kecskepornót linkeltem be a hírbe :) Amúgy köszi, hogy jelezted, már javítottam is :)
Profile photo of Ákosákos (5388 RetróPont)
(2017/04/28 7:41:27 DU.)
@Ton: nálam a videónál egy batman játék bemutatója indul el nem a legoé 😀
Profile photo of TONTON (5199 RetróPont)
(2017/04/28 4:28:38 DU.)
@Ocskay92:blognál nincs megkötés,azaz nem kell értékelés,nem kell média bele,stb.Viszont ugye a blogok nem kerülnek ki a főoldalra és nem jár értük jutalom pont a hónap végén.
Profile photo of Rolee82Rolee82 (1915 RetróPont)
(2017/04/28 10:35:56 DE.)
Na ez már hardcore(Super Mario): https://www.youtube.com/watch?v=opUG9aOv8uE

1 · 2 · 3 · 4 · 5 · »

Fórum Aktivitás

    Retró Kupon Beváltás

    Retró Naplóm

    Retró Naplóm
    Minden jog fenntartva. RetroConsoleGames.org 2015