Crash Bandicoot sorozat (PS)

Crash Bandicoot sorozat (PS)

Egy név, mely mára méltán belevéste magát a játékipar legnagyobbjai közé.

Egy név, aminek hallatán sokaknak megdobban a szíve.

Egy név, akinek a legelső 3d játékot köszönhetjük PlayStation 1-re.

Egy név…                                             Naighty_Dog_Logo

                             A Naughty Dog-ot független fejlesztőként alapította 1986-ban Andy Gavin és Jason Rubin. Később vásárolta fel a céget ( 2001 ) a Sony Computer Entertainment. A Crash Bandicoot  fejlesztése 1994-ben kezdődött  amikor a Naughty Dog kibővítette az alkalmazottainak számát, valamint felkérte Charles Zembillas és Joe Pearson karikaturistákat a játék szereplőinek megalkotására, melynek eredményeként megszületett a játék főszereplője, Crash. Ő eredetileg egy vombat lett volna, később alakították át egy erszényes borz mintájáról. Cirka másfél év fejlesztés múlva megmutatták a Sony-nak, aki elvállalta annak forgalmazását, így 96 májusában megjelent az E3 játékbemutatón, pár hónappal később pedig már bárki megvásárolhatta.A játék hatalmas sikert aratott, közel 7 millió lemez talált gazdára, így a Sony C. E. egyik legsikeresebb címe lett. PlayStation 1 konzolra még két folytatást készítettek.

Crash Bandicoot ( 1996 )

Crash_Bandicoot_Cover

imagesEgy  ausztrál szigetcsoporton kezdődik a történet, ahol  Dr. Neo Cortex állatokat fog be és tesz intelligenssé a masináival, hogy világuralomra törhessen. Crash-t szeretné  hadserege vezetőjévé tenni az Evolvo Ray segítségével, annak ellenére, hogy társa, N. Brio figyelmezteti arra, hogy a gép még csak kísérleti fázisban van és nem sikerült tökéletesíteni. Épp ezért a folyamat nem sikerül, és Crash az ablakon át távozva megszökik a kastélyból.  Viszont elfelejtette, hogy hátramaradt a barátnője, Tawna, így  hosszas utazás árán kénytelen lesz visszatérni, és megverekedni a Doktorral, hogy megmentse társát.

A játék célja minden fejezetben eljutni az adott pálya elejétől a végéig, ezáltal megnyitva a következő szakaszt. Utunkat mindenféle teremtmény nehezíti, akiket Crash speciális támadásával,  a “tazmán ördög” rajzfilmben látható pörgéssel és ugrással, valamint ezek kombinációjával lehet likvidálni. A Super Mario játékokhoz hasonlóan lehetőség van valamilyen szintű környezeti rombolásra, csak itt nem téglák, hanem dobozok személyében. A dobozok tartalmazhatnak “wumpa” gyümölcsöt, (alma) maszkot, (erre később még visszatérek) vagy akár plusz életet is. 100 db “wumpa gyümölcs -nekem már csak alma marad- összegyűjtése szintén plusz életet biztosít, amire szükségünk is van a játék meglepő nehézsége miatt.

A maszk, akinek neve Aku Aku, a legenda szerint réges-régen sámánként élt ezen a vidéken, majd később szellem alakban Crash-ben látta meg a lehetőséget Cortex megállítására, így mellé szegődött. A pályákon szétszórva dobozokban található Aku Aku maszk egyfajta pajzsként működik, így hősünk egy találattól még nem kerül vissza a legközelebbi checkpointra, három maszk összegyűjtése pedig ideiglenesen sérthetetlenséget biztosít, de platform játék lévén, ez nem ment meg a lezuhanástól.

A játék egyetlen kifogásolható pontja a mentési rendszer, amely csak a pályákon található három darab Twana fej összegyűjtésével és az így megnyíló bónusz szint teljesítésével használható.

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

51932-Crash_Bandicoot_2_-_Cortex_Strikes_Back_(E)-2

intro

Az első részben Dr. Neo Cortex vereséget szenvedett és léghajójáról egyenesen egy bányába zuhant, ahol felfedezte a kristályokat. Sejtette, hogy ezek elég erőt rejtenek magukban világhódító tervéhez. Cortex később megtudja hogy a bolygók hamarosan egy vonalba sorakoznak, és egy gépezet segítségével begyűjtheti az energiájukat, majd azzal átmosva az emberek agyát a szolgáivá teheti őket. Mivel a tervéhez még 25 kristály hiányzik kieszel egy tervet, amellyel ráveheti Crash-t hogy elhozza neki azokat.

Egy évvel Cortex legyőzése után Crash a testvérével, Cocoval él N. Sanity szigetén. Éppen a parton szundikál, miközben Coco egy programot szeretne befejezni a laptopján, mielőtt az akkumulátor lemerülne. Mikor ez megtörténik, megkéri, hozzon neki egy másik aksit. Crash felkel és az erdőn keresztül haza indul, ám egyszercsak egy villanás kíséretében egy ősi “Teleport Szobában” találja magát, ahol Cortex meggyőzi őt a jó útra téréséről és megkéri, hogy hozza el neki a kristályokat, a világ megmentése érdekében. Ezt követően egy másik hologram is köszönti, ezúttal N. Brio, aki figyelmezteti őt arra, hogy a Földön nem csak kristályok, hanem gyémántok is találhatók és ha mind a 42 gyémántot összegyűjti, akkor képes lesz egy lézersugárral elpusztítani Cortex űrhajóját. Ha viszont nem gyűjti össze a gyémántokat, akkor minden erejével azon lesz, hogy megállítsa Crash-t. Ahogy kedvencünk folyamatosan keresi a kristályokat, Brio csatlósai támadnak rá, köztük az eszement kenguru, Ripper Roo, a szablyás Comodo fivérek és az izomagyú Tiny Tiger. Cortex azt hazudja Crash-nek, hogy Brio-nak ellentétes a célja van és el akarja pusztítani a világot. Azt is hozzáteszi, hogy ő sosem akart semmi rosszat tenni, Brio csak erőszakkal kényszerítette őt arra, hogy segítsen neki  gonosz terveiben. Coco feltöri a hologramm kivetítőt, és figyelmezteti Crasht, hogy Cortex mindvégig átverte őt, és jobban tenné ha Briora hallgatna.

A játék végén természetesen megküzdünk a Doktorral és ha az összes gyémántot begyűjtöttük, még egy rejtett befejezést is láthatunk.

A játék során a szokásos cél eljutni épségben egyik végétől a másikig, megtalálni a kristályt, valamint az összes doboz széttörésével -ami nem is olyan könnyű feladat- megszerezni a gyémántot is. A feladatunkat ezúttal is, a készítők által megálmodott teremtmények nehezítik.

A szintek kiválasztása már nem térképen történik, hanem a “Teleportáló Szoba” (Warp Room) által. Minden egyes szobából öt szintet érhetünk el és mind az öt teljesítése után az adott rész főellenfelével kell megküzdenünk, csak így nyílik meg a következő teleport helység. Száz darab “wumpa” gyümölcs (akkor is alma) begyűjtése, valamint a ládákban található Crash fejek még mindig plusz életet biztosítanak. Ha az összes életünk elfogyott a játék visszarak a legutolsó mentett álláshoz.

Crash alapvető képességeiből is több lett, az előző részből megismert ugrás és pörgés mellett már tud guggolni, felugrásból hasra esni, (igen, ez is egy támadási forma) és becsúszni.

Mivel a játékosok erősen kritizálták, mellesleg jogosan, az előző rész mentési rendszerét, így teljesen megváltoztatták azt. Minden “Warp Room” falán elhelyeztek egy részt, ami mentésre, betöltésre, állapot törlésére használható.

Több mint 7 és fél millió eladott példánnyal az ötödik legjobb PlayStation 1 játék, míg a Crash játékok között az első a listán. A játékot hozzáférhetővé tették a PlayStation Store-on, azonban átmenetileg eltávolították technikai gondok miatt. PlayStation híján nem tudom azóta ez mit változott.

Crash Bandicoot 3: Warped

51933-Crash_Bandicoot_3_-_Warped_(E)-1Bike

Miután Cortex a világuralomra vonatkozó terveit ismét meghiúsította hősünk, a Doktor felrobbantott űrhajójának egy darabja lezuhan a földre, pont egy ősi és lezárt templomra, ahol eddig Aku Aku gonosz ikertestvére, Uka Uka raboskodott. A gonosz maszk ezután felkeresi és az uralma alá vonja a Doktort. Így Uka Uka varázserejével, Cortex technikai hátterével, és egy új ellenfél Dr. N. Tropy hatalmával az idő felett, megalkotják a tér-idő gépet, hogy megszerezzék az időben szétszóródott kristályokat, a változatosság kedvéért világuralmi céljaik eléréséhez, így ismét Crash-re és barátaira hárul  megállításuk feladata.

A játékmenet és mentési rendszer teljesen megegyezik az előző résszel, a megszerezhető extra képességek kivételével. A “Teleport Szoba” rendszer még mindig tökéletesen ellátja a funkcióját, ugyanúgy 5 szint vár teljesítésre, mindegyik végén egy főellenséggel. A főnökök csak akkor lesznek elérhetőek, ha az adott szobában minden pályát végigvittünk. Viszont újításként minden megölt “Boss” után egy extra képességet kapunk, amelyek nagyban megkönnyíthetik a dolgunkat: hosszabb pörgés, gyorsabb futás, hasra eséskor lökéshullám, dupla ugrás és a felsorolás még korán sem teljes. A pályák kellően változatosak, de mint említettem nagyon sokban hasonlít a második részhez. A “wumpa” gyümölcsök (nem érdekel, ALMA és kész) 100 db után még mindig plusz egy életet jelentenek, ugyanúgy mint a Crash-fejes dobozok. Célunk még mindig a kristályok és az összes doboz széttörése után járó gyémánt megszerzése, de ebben a részben jelenik meg a relikvia (relic) rendszer, amely az adott pálya egy kiszabott időn belüli teljesítése után jelenik meg. A 100%-os ( sőt akár 105%) végigjátszáshoz szükséges ezek megszerzése.

PlayStation 1-en ezzel a résszel zárul Crash platform sorozata. Készült a konzolra más játék is a szereplésével, de én ezekkel nem foglalkozom, egyszerűen nem érdekeltek. Van olyan rész, akár a Ps1 akár Ps2-t nézem, ami nem is a Naughty Dog munkája és ez erősen meg is látszik.

A játék 1998. október 31-én jelent meg Amerikában, novemberben Európában és december Japánban. 1999-ben ismét kiadták a Sony Greatest Hits sorozat tagjaként, majd 2000-ben a Platinum Range sorozatban ismét megjelent.

Eladott példányszámát tekintve ez a rész sem szégyenkezhet, Több mint 7 millió lemez került a lelkes játékosok kezébe.

Végezetül, ha valaki kedvet kapna bármelyik rész kipróbálásához, a saját lemezemről készített biztonsági másolathoz bármikor hozzáférhet -a lentebb látható istenfélő linkről elérheti- amiben mind a három megjelent játék egyszerre van integrálva ( a bejelentkező képernyőn a lefelé és felfelé gombokkal lehet navigálni a részek között) és bármilyen normálisan működő PlayStation 1 emulátor megfelelően kezeli.

Ámen

Ez most már örökké jó lesz egy darabig!

36
Szólj Hozzá!

Please Login to comment
35 Hozzászólások
1 Válaszok
0 Követők
 
Népszerű hozzászólás
Népszerű cikk
33 Hozzászólók
fapapucskertesz tamasdante1021siposszfiu Utolsó hozzászólók
legújabb legrégebbi legnépszerűbb
TON
Admin

Férfiasan bevallom, hogy az előző cikkeddel nem voltam megelégedve sem minőségben, sem terjedelemben.
Most viszont Rico barátom nagyon odatetted magad és le a kalappal előtted. Meghajlok. Jól felépített cikk, tartalmas, érthető, olvasmányos! 5/5
Csak így tovább! Jár az 500 pont jutalom és kérek mindenkit, hogy minél többen szóljanak hozzá a cikkhez, mert a cikkíró annál több bónuszpontot kap! Megérdemli!
És köszönjük a cikket!

Rockatansky
Tag
Rockatansky

Köszi a cikket, egyik kedvenc játékom volt annó. Viszont nekem az 1-nek, és a 2-nek a borítója el van csúszva jobbra. Belelóg a falfirkába, illetve a jelenlegi magyarításainkba.

TON
Admin

Csak firefoxnál. Chrome-al pl tökéletes. Amúgy fogalmam sincs miért 🙂

Schizoka
Tag
Schizoka

Köszi a cikket! Én azok közé tartozom akik anno ps 1 en játszhatták végig a játékokat!
Megvan még az xbox classicom is azon is van 2 Crash.

Revolver
Tag
Revolver

nagyon jó cikk.
emlékszem a 2. és 3. részel rengeteget játszottam PS1-en. a 3. rész volt nálam az etalon. rohadt nagy élmény volt vele játszani.
Egyiptomon pályák nagyon jók voltak, na meg persze mikor a barátnőjével kellett menni a jet-skivel. 🙂

ui: Szerintem még a Crash Team Racing is nagon élvezetes volt.

még1szer köszi a remek cikket. így tovább

p
Tag
p

Szuper cikk lett! Imádom Crash-t, rajta nőttem fel, Spyro mellett! Öröm volt olvasni és nosztalgiázni 🙂

Balazs
Tag
Balazs

Tényleg jó kis cikk. Milyen sokat is játszottam az első 2 résszel. Köszi a cikket! Jó volt nosztalgiázni 🙂

hpeti2
Tag
hpeti2

Nagyon jó kis cikk lett. Egyből elfogott a nosztalgia. Bár én “csak” xbox classicon játszottam vele. 🙂 Grat.

somi8
Tag
somi8

Szép volt RicoKwothe várjuk a további olvasni valókat.Ps1en sokat nyomatuk,most kedvet kaptam x360-on emuval megint hozzá.

Csubi1980
Tag

Tényleg jó kis cikk lett, kedvet kap az ember hozzá, hogy kipróbálja. Nekem ebben a stílusban a Sonic az etalon, mert anno első konzolom egy sega megadrive volt (és emiatt vagyok elfogult nyilván), de most már illő lenne ezt is kipróbálni!